KymLin lausunto maakuntaohjelman luonnokseen

23.9.2021

Kymenlaakson Liikunta haluaa julkisesti lausua nähtävillä olleesta Kymenlaakson maakuntaohjelman luonnoksesta alla olevia asioita. Yhdistyksemme lausui myös virallisesti kaikkien 145:n jäsenyhdistyksemme puolesta laajemmin suoraan maakuntaliittoon.

Kymenlaakson Liikunta katsoo, että maakuntaohjelmaluonnos on onnistunut kuvaamaan maakunnan tilaa laajasti ja hyvin.

Kiitollisina toteamme, että luonnoksessa on hyvin otettu esille hyvinvoinnin edistäminen käsittäen mm. sairauksia ennaltaehkäisevän liikunnan ja kulttuurisen hyvinvoinnin merkityksen, osallisuuden lisäämisen sekä eriarvoistumisen ehkäisyn.

Kehittämistä tekevät asukkaat ja eri toteuttajat. Asukkaiden ja toteuttajien hyvinvoinnilla on erittäin merkittävä vaikutus maakunnan eri strategioiden toteuttamiseen.

Maakuntaohjelman toteutuksen kannalta on tärkeää, että edistetään Kymenlaakson hyvinvointia ja terveyttä. Ilman hyvinvoivia kansalaisia ei mikään esitetyistä ohjelman asioista toteudu kunnolla.

Kuten ikärakenne kohdassa kuvataan, niin maakuntamme väestö ikääntyy kovaa vauhtia. Kymenlaaksossa väestö ikääntyy jopa muuta maata nopeammin. Lausunnossamme esitämme ohjelmassa nostettavan vielä tarkemmin ja vahvemmin esille ikääntymisen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja sitä kautta toimintakykyyn ja tuottavuuteen.

Katsomme, että lausunnossa on hyvin huomioitu, että osallisuudella, yhteisöllisyydellä ja aktiivisuudella on laaja merkitys vetovoimaisuuteen -ja pitovoimaisuuteen. Maakunnan kaksi erittäin hyvää urheiluakatemiaa ovat oivia esimerkkejä toiminnoista, jotka saavat vuosittain useita sisään muuttajia maakuntaan. Myöskään aktiivista järjestöjen kansalaistoimintaa sekä huippu-urheilua väheksymättä.

Esitämme lausunnossamme urheilijoiden kaksoisurasta huolehtimista kirjattavaksi osallisuus ja hyvinvointi kohdan toimenpide esimerkkeihin.

Lisäksi huippu-urheilun ja ammattilaisuuden työllistävää, matkailulista sekä vetovoimaan vaikuttavaa arvoa tulee huomioida kehittämisohjelmissa.

Kohdan eriarvoistumisen ehkäisyn toimenpide esimerkeissä olevaa matalankynnyksen harrastustoimintaa pidämme erittäin hyvänä nostona. Valtakunnallisesti ja kaikissa maakunnan kunnissa on aloitettu Suomen malli harrastustoiminnan kehittämistä

Liikunnan ja kulttuurin toimenpide-ehdotuksiin ehdotamme lisättäväksi

·       Yhdistystoiminnan elinvoimaisuudesta huolehtiminen

·       Urheiluakatemiatoiminnan kehittäminen

Lausuntomme kokonaisuudessaan liitteenä, josta nähtävissä lisää näkemyksiämme ja tarkennusehdotuksiamme.

Lisätietoja: Tommi Lehtinen, toiminnanjohtaja, tommi.lehtinen(a)kymli.fi P. 040 5826 706