Jäsenseuroille|Työhuone

Urheilulääketieteen ilta jälleen onnistunut

29.9.2017

KymLi, Kouvolan Urheiluakatemia ja Mehiläinen järjestivät yhteistyössä urheilulääketieteen illan jo 11. kerran. Aiheena oli tällä kertaa uni, lepo ja palautuminen. Seminaari oli houkutellut paikalle jälleen upean määrän osallistujia eli noin 250 kuulijaa.

 

 

Luennoitsijat olivat työpsykologi, uniasiantuntija Anneli Kellberg, KIHU:n johtava asiantuntija, liikuntatieteiden tohtori Ari Nummela ja Olympiavoittaja Sami Jauhojärvi.

Anneli Kellberg painotti esityksessään, että unta on saatava riittävästi ja sen pitää pitää olla laadultaan hyvää sekä yhtenäistä. On yksilöllisiä eroja montako tuntia riittää unta kenellekin, mutta noin 7,5 h yössä aikuiselle on pääpiirteittäin riittävä määrä. Hän mainitsi monia ongelmia liian vähäisestä unesta. Psyykkisinä vaikutuksina esiintyy mm. ärtyneisyyttä, masentuneisuutta ja paniikkioireilua. Myös tarkkaavaisuuden keskittämisessä ja suuntaamisessa esiintyy tällöin merkittäviä häiriöitä. Myös luovuus heikkenee.

Fyysisesti mm. stressihormonien eritys lisääntyy univajeessa ja ruokahalua säätelevien hormonien tasapaino häiriintyy ja seurauksena voi olla mm. kohonnut verenpaine sekä hiilihydraattien sijaan keho alkaa käyttää rasvoja.

Ari Nummela toi esityksessään esille huippuvalmennuksen yksityiskohtia. Eri lajien huippu-urheilijoille on tehty mittauksia, joista voidaan päätellä pitkällekin ajalle taaksepäin mistä esim. ylikuormitus / alipalautumistila johtuu. Hän totesi, että hyvin harvoin ylikunto johtuu liiallisesta harjoittelusta vaan siihen liittyy häiriöitä / stressiä elämän muilla osa-alueilla. Tästä johtuen Ari painotti, että urheilija ei ole urheilija vain harjoituksissa vaan 24 / 7.Arin aineisto nähtävissä sivun alareunassa olevasta linkistä.

Sami Jauhojärvi toi esityksessään esille käytännön kokemuksia. Miten hän huippu-urheilija huolehtii, että palautuminen on riittävää? Jauhojärvi nosti esille laadukkaan ravinnon. Ennen Sotsissa 2014 saavutettua olympiavoittoa hän muutti ravintotottumuksiaan syskyllä 2013. Hän söi 5 kerran sijaan 6 kertaa päivässä. Mm. proteiinia hän lisäsi ruokavalioon. Sami halusi, että mistään ei kiinni menestyminen. Ainoa, jossa oli kehitettävää oli ravinto. Palautumisen kannalta on myös olennaista, että esim. tiukan leiriviikon jälkeen ei lopeteta harjoittelua kokonaan, vaan porrastettuna kevennetään. Lihaksisto voi mennä ns. ”immuunishokkiin” jos harjoittelu lopetetaan kokonaan ja näin ollen palautumista ei tapahdu riittävästi. Nuorille urheilijoille Jauhojärvi antoi ohjeita. Täytä harjoituspäiväkirjaa! Jos ei esim. kehity urheilijana ja urheilumenestystä ei tule, niin aina voi palata harjoituspäiväkirjaan vuodelta ja kuukaudelta x, että oliko harjoittelussa jotain ”vikaa”? Myös tunteiden kirjaamisen merkitystä Sami painotti kirjaan.

Sami päätti esityksensä nuorille urheilijoille toteamalla, että leireillä nuorista urheilijoista todennut parhaan palautumisen nopeuttajan olevan rakastumisen ja kehotti nuoria rakastumaan voimakkaasti J

KymLi haluaa kiittää kaikkia loistavia luennoitsijoita, osallistujia paikalle saapumisesta sekä upeita kumppaneita Mehiläisessä sekä Kouvolan urheiluakatemiassa!